Het provinciehuis van Noord-Brabant in Den Bosch was op donderdag 26 september de locatie voor de jaarlijkse IPO-netwerkdag Verkeersveiligheid. De provincies kwamen samen om verkeersveiligheidsonderwerpen te bespreken en aan verschillende sessies deel te nemen. Tom Seising van het Kennisnetwerk SPV presenteerde onder meer de ondersteuningsplannen voor 2025. Hieronder volgt zijn verslag.
Met een noodgang bracht de lift ons naar de 23ste etage van het provinciehuis, een plekje waar normaliter de Statenleden overleggen. Daar wachtte de bezoekers een uniek Brabants panorama met uitzicht op Eindhoven, Tilburg en Oss in de verte. Dagvoorzitter Sjak Arts (provincie Gelderland) trapte de dag af met een welkomstwoord en een introductiefilmpje van gedeputeerde Stijn Smeulders (Noord-Brabant).
De eerste spreker was Marco Reijne van het ministerie van IenW met een presentatie over vernieuwende maatregelen voor de fiets. De insteek: meer fietsveiligheid en een verlaging van de slachtoffers, met helmdracht als een belangrijk onderdeel.
Liselotte van den Berg van IenW nam de aanwezigen mee in de ideeën om het vrijwillig dragen van een fietshelm te stimuleren. Dat onderwerp roept altijd verschillende emoties en vragen op: ‘Waarom geen verplichting?’ en ‘Draag je zelf wel een helm?’ Campagnes gericht op verschillende doelgroepen moeten de helmdracht een impuls geven.
Maatschappelijke kosten
Vervolgens was het woord aan
Wim Wijnen (W2Economics). Wim houdt zich bezig met de economische effecten van verkeersveiligheid. Zo gaf hij een beeld van de maatschappelijke kosten van verkeersslachtoffers. De huidige budgetten voor verkeersveiligheid vallen eigenlijk in het niet bij de maatschappelijke kosten. Daarom pleitte hij voor meer geld voor verkeersveiligheid.
Na een korte break mét Brabantse versnapering was het woord aan
Martijn Dijkhof (IenW),
Peter Sanders (IPO) en het Kennisnetwerk SPV vertegenwoordigd door
Tom Seising. Martijn gaf een korte terugblik op de afgelopen periode van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) en de komende evaluatie van het SPV. Peter haakte daar op in met het pleidooi om ook input bij de provincies op te halen. Tom nam het gezelschap mee naar 2025 en presenteerde de activiteiten en strategie ter ondersteuning van de decentrale overheden in het nieuwe jaar. Hiermee eindigde het ochtenddeel.
Na de gezamenlijke lunch volgde een interessante rondleiding door het provinciehuis met een bezoek aan de atoomkelder en de grote zaal.
Autonoom rijden
In de middag waren er drie presentaties van het CBR:
Boudewijn de Wit vertelde enthousiast over de werkzaamheden en verantwoordelijkheden van het CBR,
Jeanine Treep gaf een sessie over de kwaliteitsverbetering voor de rijscholenbranche en
Sjoerd Houwing ging in op de ontwikkelingen rond autonoom rijden en ADAS.
Vervolgens was het woord aan het Expertteam Verkeersveiligheid onder leiding van
Henk Schravemade. Het expertteam heeft Brabantse gemeenten ondersteund bij het verbeteren van de verkeersveiligheid. Zo gaf
Marc Schenk inzicht in diverse infragerelateerde maatregelen en vertelde
Esther Timmermans over gedragsmaatregelen. Stevige inspanningen hebben geleid tot mooie mijlpalen.
Met deze laatste sessie eindigde de IPO-netwerkdag voor het Kennisnetwerk SPV. Het was een dag in het teken van verkeersveiligheid, het delen van kennis, ervaringen en contacten, waar een fysiek samenzijn zich bij uitstek toe leent. Voldaan en met nieuwe ideeën gingen we huiswaarts.