Programmamanager Tom Seising van het Kennisnetwerk SPV sloot op dinsdag 19 november aan bij twee bijeenkomsten over de aanpak van verkeersveiligheid. In de ochtend nam hij deel aan het Integraal Verkeersveiligheidsoverleg van de gemeenten binnen de Vervoerregio Amsterdam. Later op de dag was hij bij de Verkeersveiligheidscoalitie op het ANWB-hoofdkantoor in Den Haag. Twee korte verslagen.
Integraal Verkeersveiligheidsoverleg bij de VRA
De regionale verkeersveiligheidsaanpak van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) is aan een herijking toe. In 2025 gaat de VRA aan de slag om het huidige beleid tegen het licht te houden. Vooruitlopend daarop haalde de VRA tijdens het Integraal Verkeersveiligheidsoverleg van dinsdag 19 november 2024 input op bij de deelnemende gemeenten.
Op uitnodiging van de VRA haakte het Kennisnetwerk SPV aan om mee te denken, met name over de risicogestuurde aanpak. De aanwezigen bespraken lokale en regionale verkeersveiligheidsthema’s, verdeeld over infrastructurele maatregelen en gedragsmaatregelen. Ook nieuwe ontwikkelingen als (snelle) e-fietsen, helmdracht door fietsers en GOW30 kwamen aan de orde. Het resultaat: een lijst van aandachtspunten voor de herijking van het verkeersveiligheidsbeleid.
Prettig om te zien was hoe de VRA dit proces aanpakt en aansluit bij de landelijke thema’s van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid, maar ook lokale thema’s een plek geeft. De sterke samenwerking binnen de vervoerregio werd zichtbaar en laat zien waar dit toe kan leiden: inzet op de juiste thema’s ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Daarnaast was het goed om te horen hoe de verschillende gemeenten bezig zijn met verkeersveiligheidsbeleid en specifiek de risicogestuurde aanpak. Het Kennisnetwerk SPV haalde de behoeften op voor de ondersteuning per 1 januari 2025 door de opvolger van het Kennisnetwerk SPV;
Aanpak SPV. Al met al was het een vruchtbare bijeenkomst voor alle betrokkenen.
Bijeenkomst Verkeersveiligheidscoalitie bij de ANWB
Na de bijeenkomst bij de VRA zette het Kennisnetwerk koers richting Den Haag, met als einddoel het iconische ANWB-hoofdkantoor aan de Wassenaarseweg. Eind van de middag kwamen daar verschillende afvaardigingen samen van de organisaties die zijn aangesloten bij de Verkeersveiligheidscoalitie. Een grote groep van belangenorganisaties, kennisorganisaties, overheden en een vertegenwoordiging van de Vereniging Verkeersslachtoffers meldde zich.
De Verkeersveiligheidscoalitie keek terug op uitgevoerde acties en de resultaten van het afgelopen jaar. Meest noemenswaardig is de Standpuntennotitie die de Verkeersveiligheidscoalitie opstelde en als input diende voor de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor 2025.
Presentaties waren er onder andere van TNO en VeiligheidNL die inzicht gaven in lopende onderzoeken naar de (on)mogelijkheden om ongevalsdata te kunnen halen uit SEH-data (letsel van verkeersslachtoffers) en de inzet van de MOnitor VErkeersslachtoffers (MOVE) om onder andere verkeerseducatie gerichter te kunnen inzetten.
Dat verschillende organisaties met diverse verantwoordelijkheden en belangen op deze manier samenkomen is op zijn minst gezegd bijzonder. Dit laat zien dat wij allen de noodzaak zien om meer samen te werken en de verantwoordelijkheid willen nemen om tot een daadwerkelijke kentering te komen in het aantal verkeersslachtoffers.