De klassieke manier van benadering van verkeersveiligheid werpt minder vruchten af. Daarom is het tijd om verkeersveiligheid vanuit een nieuw perspectief te benaderen en meer structurele aandacht te geven.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het Ministerie van Justitie en Veiligheid, het Interprovinciaal overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben een gezamenlijke visie op de aanpak van verkeersveiligheid gepresenteerd in de vorm van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030: ‘Veilig van deur tot deur’. De nadruk ligt op een proactieve aanpak op basis van risico’s, in plaats van een reactieve aanpak op basis van ongevallen. De risicogestuurde aanpak gaat uit van het verzamelen en analyseren van informatie over risico’s die er nu zijn of zich in de nabije toekomst kunnen voordoen. Dit zijn risico’s op basis van infrastructuur, snelheid, gedrag, (voertuig)techniek en traumazorg. Door bijtijds de risico’s in te schatten, kan de verantwoordelijke organisatie preventief actie ondernemen.
Bij de risicogestuurde aanpak betrekken we het liefst zoveel mogelijk partijen die een bijdrage kunnen leveren aan de verkeersveiligheid. Denk aan de handhavingsinstanties, private en maatschappelijke partijen. Het verbeteren van de verkeersveiligheid overstijgt het mobiliteitsdomein en vraagt een integrale blik én aanpak. Met het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 slaan overheden de handen ineen om de cultuuromslag te maken richting een risicogestuurde aanpak en deze aanpak vervolgens te verankeren in lokaal, regionaal en landelijk beleid.