Het Kennisnetwerk SPV heeft de Effectiviteitswijzer aangevuld met drie nieuwe maatregelen die de verkeersveiligheid bewezen effectief verbeteren. Het gaat om het aanleggen van een parallelweg langs een 80km/uur-weg, een vrijliggend fietspad op een 50km/uur-weg en een uitritconstructie op de overgang van een 30km/uur-gebied naar een 50km/uur-weg.
In de Effectiviteitswijzer kunnen gemeenten en provincies verschillende maatregelen tegen elkaar afwegen. Het overzicht laat zien van welke maatregelen de effectiviteit wetenschappelijk is aangetoond, en van welke niet.
Een uitritconstructie van een erftoegangsweg (30 km/uur) naar een gebiedsontsluitingsweg (50 km/uur) werkt als een drempel voor het verkeer. Je moet flink snelheid minderen om de 50km/uur-weg op te kunnen rijden. Dat maakt de kruising een stuk veiliger. Zie factsheet 34.
Een hoge snelheid vergroot de kans op verkeersongevallen. De risico’s zijn vooral groot voor kwetsbare verkeersdeelnemers zoals fietsers. Op 50km/uur-wegen is het fysiek scheiden van fietsers en gemotoriseerd verkeer daarom echt noodzakelijk. Een vrijliggend (brom)fietspad is hiervoor een effectieve maatregel. Zie factsheet 33.
Ook een parallelweg langs een 80km/uur-gebiedsontsluitingsweg heeft een positief effect op de verkeersveiligheid. Percelen zijn dan niet direct op de hoofdrijbaan aangesloten en langzaam verkeer hoeft niet op de 80km/uur-weg te rijden. Bekijk factsheet 32.