Factsheet Voetgangers en verkeersveiligheid | september 2024, 18 pagina's
Lopen is relatief veilig, maar voetgangers zijn tegelijkertijd kwetsbaar. Welke risico’s lopen voetgangers en hoe kun je die risico’s verminderen? De factsheet 'Voetgangers en verkeersveiligheid' gaat hier nader op in. Downloaden
Databronnen voor risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid, update november 2023 | 16 pagina's
Voor het maken van een goede risicoanalyse verkeersveiligheid in je gemeente heb je een groot aantal gegevens nodig. Die vind je in de tweede update dit jaar van de factsheet 'Databronnen voor risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid'. Downloaden
Integrale aanpak van rijden onder invloed, handreiking voor gemeenten | november 2023, 10 pagina's
Wat kun je als verkeersambtenaar doen om ongevallen door alcohol en drugs in jouw gemeente te voorkomen? Dit vraagt om een integrale aanpak, samen met collega’s van andere afdelingen en samen met andere overheden, partijen en organisaties. Downloaden
Veilige kruispunten | augustus 2023, 8 pagina's
Hoe weet je of een kruispunt ‘voldoende veilig’ is? Factsheet Veilige kruispunten gaat in op de verschillende kruispunttypen en de bijbehorende veiligheidsniveaus. Downloaden
Kwaliteitskader voor data-gedreven dashboards | juli 2023, 6 pagina's
Verkeersveiligheidsdata zijn belangrijk voor risicogestuurd beleid. Die data kunnen toegankelijk worden gemaakt via een dashboard. Waar moet je op letten als je zelf een dashboard wilt (laten) ontwikkelen of gebruiken? Downloaden
Factsheet risico-indicatoren | update april 2023, 4 pagina's
De factsheet Risico-indicatoren verkeersveiligheid is geactualiseerd. Risico-indicatoren zijn belangrijke hulpmiddelen om het veiligheidsniveau van specifieke onderdelen van het verkeerssysteem te inventariseren en monitoren. Downloaden
Databronnen voor risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid, update | februari 2023, 14 pagina's
De factsheet Databronnen voor risicogestuurd verkeersveiligheidsbeleid is in november 2023 voor de tweede keer geactualiseerd. Zie hierboven voor de meest actuele versie. Downloaden
Subjectieve verkeersveiligheid | november 2022, 14 pagina's
Subjectieve verkeersveiligheid is de persoonlijke beleving, waarneming of perceptie van verkeersveiligheid. Een direct verband tussen objectief en subjectief onveilige locaties is zwak. Maar informatie over subjectieve verkeersveiligheid kan wel relevant zijn voor gemeenten. Downloaden
Handreiking gedragsverandering in het verkeer | oktober 2021, 8 pagina's
Het gedrag van verkeersdeelnemers speelt een belangrijke rol speelt bij meer dan 90 procent van de ongevallen. Gedragsverandering is dus nodig, maar die is niet eenvoudig te realiseren. Daarom moeten we inzetten op een mix van maatregelen en een gedegen evaluatie daarvan.
Downloaden
Floating car data en snelheid | januari 2021, 8 pagina's
Floating car data (FCD) worden meestal verzameld voor verkeersmanagement, maar ze kunnen ook nuttig zijn voor verkeersveiligheidsbeleid, met name op het gebied van snelheid. De belangrijkste aspecten van FCD in relatie tot snelheid op een rij. Downloaden
Effectiviteitswijzer | oktober 2020, online tool
Hoe weet je welke verkeersveiligheidsmaatregelen effectief zijn en welke niet? Op deze website vind je een overzicht van maatregelen waarvan de (in)effectiviteit wetenschappelijk is aangetoond. Zo kun je verschillende maatregelen tegen elkaar afwegen. Naar Effectiviteitswijzer
Meetinstrumenten voor risicogestuurd beleid | september 2020, online tool
Met risico-indicatoren of ‘Safety Performance Indicators’ (SPI’s) kunnen we de veiligheidsrisico’s in het verkeerssysteem identificeren. Om risico-indicatoren te kunnen meten, zijn verschillende instrumenten ontwikkeld. Bekijk het online overzicht op deze website.
Met elkaar in gesprek over effectieve verkeershandhaving | juli 2020, 8 pagina's
Binnen de vaste overlegstructuren van gemeenten, provincies en vervoerregio’s staat verkeershandhaving lang niet altijd standaard op de agenda. In deze handleiding staan praktische punten en inspirerende voorbeelden om samen in gesprek te gaan. Downloaden
Factsheet 'Fietsers' geüpdated | maart 2020, 4 pagina's
De factsheet ‘Fietsers’, die Kennisnetwerk SPV vorig jaar zomer publiceerde, is voorzien van verwijzingen naar de laatste kennis. Downloaden
Oudere verkeersdeelnemers, geactualiseerd | maart 2020, 4 pagina's
De factsheet ‘Oudere verkeersdeelnemers’ uit juli 2019 is geactualiseerd. Daarmee vervalt het oude document. Het nieuwe kun je hier downloaden.
Databronnen voor risicogestuurd verkeersbeleid | december 2019, 12 pagina's
Waar vind ik de juiste informatie om een risicoanalyse te maken? Daarvoor heb je een groot aantal gegevens nodig. Ongevalscijfers, data over de samenstelling van de bevolking, kenmerken van de infrastructuur en het gedrag van verkeersdeelnemers. Downloaden
Vijf maatregelen om het fundament op orde te krijgen | december 2019, 16 pagina's
Het kennisnetwerk SPV bracht in kaart welke maatregelen effectief zijn en draagvlak hebben om de verkeersveiligheid in Nederland verder te verbeteren. Downloaden
Snel van start met effectieve maatregelen | november 2019, 8 pagina's
Wegbeheerders hoeven niet te wachten tot de risicoanalyses klaar zijn om nu al met maatregelen aan de slag te gaan. De maatregelen in deze factsheet zijn verdeeld over drie blokken: infrastructuur, verkeersonderwijs, en voorlichting en handhaving. Downloaden
Risico-indicatoren | augustus 2019, 4 pagina's
Om risico’s in het verkeerssysteem in kaart te brengen, kunnen we gebruikmaken van risico-indicatoren of ‘Safety Performance Indicators’ (SPI’s): indicatoren voor risicofactoren die een sterk oorzakelijk verband hebben met verkeersveiligheid. Downloaden
Verkeersveiligheid van de basisschoolomgeving | augustus 2019, 4 pagina's
Onder kinderen tot 14 jaar vallen betrekkelijk weinig verkeersslachtoffers. Toch vormen kinderen als verkeersdeelnemers een kwetsbare groep, vooral tijdens het drukke spitsuur rond een basisschool. Downloaden
Veiligheid voor fietsers | juli 2019, 4 pagina's
Ondanks legio maatregelen die de verkeersveiligheid van fietsers verbeteren blijven fietsers kwetsbare verkeersdeelnemers: meer dan 30% van alle verkeersdoden in Nederland zijn fietsers, van de ernstig verkeersgewonden is dat zelfs meer dan de helft. Downloaden
Oudere verkeersdeelnemers | juli 2019, 4 pagina's
Ouderen blijven steeds langer mobiel. Tegelijkertijd zien we dat oudere verkeersdeelnemers kwetsbaar zijn: de helft van alle verkeersdoden is ouder dan 60. Dat aantal neemt zelfs toe, net als het aandeel oudere ernstig verkeersgewonden. Downloaden
Risicogestuurd beleid | juni 2019, 4 pagina's
Steeds meer provincies en gemeenten kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Downloaden