Terugblik op geslaagd Nationaal Verkeersveiligheidscongres

De Nieuwe Buitensociëteit bij station Zwolle was op 11 april het toneel van het Nationaal Verkeersveiligheidscongres 2024. Met 500 aanwezigen mag het NVVC een succes heten. Het is mooi om zoveel mensen zo passievol met verkeersveiligheid bezig te zien. Maar de aanleiding blijft schrijnend, een dag na het nieuws dat in 2023 684 verkeersdoden zijn gevallen.


Met een volledig ingerichte stand én enthousiaste Charlotte Bax en Tom Seising is het Kennisnetwerk SPV ook vertegenwoordigd. Tom doet verslag van een enerverende dag.
 
De aftrap
De cijfers van verkeersdoden en ernstig gewonden liegen er niet om. Ze laten zien dat er nog veel moet gebeuren om tot de doelstelling van nul verkeersslachtoffers te komen. Dat we dat enkel samen kunnen, benadrukt Dirkje van der Ven, expert op het gebied van gedragsbeïnvloeding bij Wavy. Zij neemt de deelnemers mee in de wereld van gedrag en hoe in te spelen op de wijze waarop wij ons allen in het verkeer laten (mis)leiden. De inzichten die zij meegeeft, blijven ook na de sessie nog lang onderwerp van gesprek.
 
Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, neemt het stokje over van Dirkje. Hij neemt ons mee naar zijn jeugd, een tijd waarin we in Nederland nog jaarlijks meer dan 3.000 verkeersdoden betreurden. Ook een tijd waarin zijn ouders hem regelmatig wezen op de ernstige gevaren van verkeer. Hij drukt ons op het hart dat we sinds die tijd weliswaar goede stappen hebben gezet, maar ook dat elke verkeersdode én (ernstig) gewonde er nog steeds één teveel is. Door continu aandacht te houden, te blijven streven naar meer verkeersveiligheid en samen te werken, spreekt hij het vertrouwen uit dat we de huidige trends kunnen doorbreken. De sessie eindigt met vragen van studenten die Harbers het vuur aan de schenen leggen.
 
Workshop Kennisnetwerk SPV
Na de toespraak van de minister is er ruimte voor een korte pauze, maar niet voor het Kennisnetwerk SPV. De presentatie die op de planning staat moet nog startklaar worden gemaakt. Met de workshop ‘Risicogestuurd werken: verkeersveiligheidsdata en de SPI-monitor helpen je op weg!’ nemen Charlotte Bax en ikzelf, samen met Paul Schepers (RWS) en Elke Helmus (MRDH) de aanwezigen mee in het risicogestuurd werken. Charlotte trapt de workshop af met een inleiding in de risicogestuurde aanpak. Paul vertelt op zijn beurt over de te verzamelen data die nodig zijn om het dashboard, de SPI-monitor, verder te vullen. Daarna mag ik de SPI-monitor live presenteren, en scherpe vragen uit het publiek beantwoorden. Elke Helmus sluit de workshop af met een inspirerende inkijk in de praktijk. Zij vertelt hoe de MRDH zelf doelen heeft opgesteld, hoe die doelen zijn benaderd en tegen welke zaken de metropoolregio aanliep. Haar verhaal levert de nodige herkenning op in de zaal.
 
Zelf aan de slag met SPI-monitor
Enkele deelnemers die de SPI-monitor tijdens de workshop live zien, kunnen na afloop niet wachten om zelf aan de slag te gaan. Onder andere gemeenteambtenaren en vertegenwoordigers van markpartijen melden zich in de stand van het Kennisnetwerk om de SPI-monitor uit te proberen. De meesten zoeken direct naar de risico’s binnen de eigen woon-/werkgebieden. Ook een wethouder komt zijn licht opsteken over de risicogestuurde aanpak. 
 
In tandem naar verkeersveiligheid
Het motto van het NVVC, In #tandem naar meer verkeersveiligheid, loopt als rode draad door de dag. De deelnemers geven er gehoor aan in de vele gesprekken, ze wisselen contactgegevens uit en bespreken mogelijkheden om samen te werken. Opvallend is de aanwezigheid van Jeroen Paar, arts op de spoedeisende hulp van het Haaglanden Medisch Centrum in Den Haag. Geïnteresseerd neemt hij deel aan verschillende workshops en brengt hij een bezoek aan de stand van het Kennisnetwerk SPV. Die interesse werkt aanstekelijk. We besluiten om samen een kennissessie te verkennen over traumazorg, één van de risico-indicatoren binnen de risicogestuurde aanpak die vaak onderbelicht blijft.

Terug naar '2024'
Submenu openen

Terugblik op geslaagd Nationaal Verkeersveiligheidscongres

© Copyright 2024 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden
Scroll naar boven