31 - Kruispunt op een 50km/uur-weg omvormen naar een rotonde -> effectief

Kruispunten tussen gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom worden veiliger door ze om te vormen tot een rotonde.

Deze factsheet hoort bij de risico-indicatoren Veilige infrastructuur en Veilige snelheid


Waarom een rotonde?
Rotondes hebben drie kenmerken die invloed hebben op de verkeersveiligheid:[i]
  • rotondes hebben minder conflictpunten dan andere kruispuntvormen;
  • de snelheid van het verkeer wordt geremd, vooral wanneer de takken haaks aansluiten op de rotonde;
  • de hoek van impact is kleiner waardoor bepaalde ernstige conflicttypen niet meer voorkomen. 
Rotondes zijn hiermee de veiligste kruispuntoplossing voor kruispunten tussen gebiedsontsluitingswegen.
 
Effect van de maatregel
Uit verschillende voor- en nastudies blijkt dat het ombouwen van kruispunten naar rotondes een positief effect heeft op de verkeersveiligheid en leidt tot een significante afname van het aantal dodelijke en ernstig gewonde slachtoffers.[ii]
 
Meer informatie Deze factsheet is gebaseerd op het rapport Verkeersveiligheidseffecten van '1e-tranchemaatregelen'.
 
Bronnen

© Copyright 2024 Kennisnetwerk verkeersveiligheid - Privacy statement - Cookie statement - Disclaimer - Voorwaarden
Scroll naar boven